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Marlon Griffith | Trinidad & Tobago

Né en 1976 à Port of Spain, Trinidad & Tobago,
Vit et travaille à Nagoya, Japon, depuis 2009
Photographie, performance
http://marlongriffith.blogspot.fr/

Marlon Griffith started his artistic practice as a Carnival designer—a “mas’ man,” as Trinidadians would call him.

This background deeply shapes his work as a contemporary visual artist, which has performative, participatory, and ephemeral characteristics that derive from Carnival. Griffith’s work is based upon a reciprocal dialogue between ‘Mas’ (the artistic component of the Trinidad Carnival) and art as a means of investigating the phenomenological aspect of the embodied experience: it is situated at the intersection of the visual and public performance.

Experimenting with fundamental questions in perception, Griffith’s work interrogates contemporary culture outside the traditional pitfalls of representation. Operating outside the context of Mas’ Griffith performative actions are stripped down to their basic form and abstracted to create new images and narratives that respond critically and poetically to our socio-cultural environment.

Diplômé du John S. Donaldson Technical Institute de Port of Spain, Trinidad & Tobago.

En 2010, il est récipiendaire d’une bourse de la John Guggenheim Foundation.

Marlon Griffith a effectué de nombreuses résidences : Art OMI à Ghent, États-Unis (2011) ; Popopstudios de Nassau, Bahamas – résidence pour laquelle il reçoit un financement de la Commonwealth Connections International Arts Residencies (2010-2011) ; Edna Manley College of Visual and Performing Arts de Kingston, Jamaïque (2007) ; Mino Paper Art Village au Japon (2005) et Bag Factory / Fordsburg Artists Studios à Johannesburg, Afrique du Sud (2004).

Expositions individuelles de Marlon Griffith

Phantoms à N Mark + transit gallery à Nagoya, Japon (2013) et The Ballad of Francisco Bobadilla à Alice Yard à Port of Spain, Trinidad & Tobago (2012).

Expositions collectives

Cosmopolitan Stranger à Hotel de Inmigrantes 2 à Hasselt, Belgique (2012) ; Into the Mix au KMAC, Kentucky Museum of Art and Craft, à Louisville aux États-Unis (2012) ; Focus on the the Global Caribbean Landscape à la Fondation Clément en Martinique (2012), au Little Haïti Cultural Center à Miami (2011), au Museum of Contemporary Art à Porto Rico (2010) et à Sète au MIAM – Musée International des Arts Modestes (2009) ; Stuffed Swan aux Popopstudios de Nassau, Bahamas (2011) ; Black Gossamer à la Glass Curtain Gallery du Columbia College de Chicago, États-Unis (2011) ; Act 5 à Alice Yard, Trinidad & Tobago (2011) ; une présentation au Krannert Art Museum de Champaign, États-Unis (2011) ; Rockstone and Bootheel à la Real Art Ways d’Hartford dans le Connecticut aux Etats-Unis (2009) ; South-South: Interruptions & Encounters à la Justina M Barnicke Gallery de Toronto, Canada (2009) ; le projet d’installation La Fantasie avec Jaime Lee Loy et Nikolai Noel (2008) ; participation au projet Galvanize à Alice Yard, Port of Spain, Trinidad & Tobago (2006).

Biennales

En 2013, il est invité à la 3e édition de l’AICHI Triennale au Japon. Marlon Griffith participe aussi à la 7e Biennale de Gwanju, Chine (2008) et à CAPE09, la biennale de Cape Town (2009).

Œuvres de l’artiste

Marlon Griffith | Runaway Reaction

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Marlon Griffith | Stuffed Swan

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